بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و ال محمد
یک نقطه ضعف اخلاقی :
..... نمیدانم این گرفتاری تنها در محیط ماست یا در میان سایر ملل جهان نیز وجود دارد که اگرکسی تمایل به فساد و انحراف عقیده پیدا کند و هنوز در مراحل مقدماتی باشد او را (( هل )) بدهند و در میان دره انحراف قطعی پرتاب نمایند .
آیا اگر کسی در لابلای حرفهای خود یک سخن دوپهلو بگوید که بوی آلودگی بیکی از مفاسد اخلاقی ( مثلا میخوارگی ) یا عدم ایمان ببعضی از مبانی مذهبی بدهد ، باید فورا یک داستان مفصل و پر آب و تاب از شراب خواری و مستی و عربده کشی او با شاخ و برگ فراوان درست کرد ، و پرونده قطوری از عدم ایمان اوبخدا و روز جزا و سایر مقدسات ، با تمام منضماتش تنظیم نماییم و در هر محفل و مجلسی داد سخن را در این باره بدهیم و عموم مردم را از (( خطرات احتمالی و قطعی)) که از ناحیه این فرد منحرف و فاسد العقیده ممکن است دامنگیر اجتماع گردد آگاه کنیم ؟!
این عادت مذموم و خطرناک در بسیاری از افراد اجتماع ما بدبختانه ریشه دوانیده است ، و اگرهم کسی واقعا فاسد و منحرف نباشد به گردن او میگذاریم که منحرف و فاسد بشود !
عواقب شوم این کار ناگفته پیداست . زیرا انگیزه عده ای از مردم در ترک بسیاری از کارهای غلط و ناپسند(( ملاحظه و شرم از اجتماع )) است ،نه ترس از خدا و احترام بفضیلت و اخلاق . هنگامیکه ما با شایعه سازی و متهم ساختن این و آن یا بزرگ کردن نقاط ضعف کوچک و مراحل مقدماتی فساد و انحراف ، این پرده (( شرم از اجتماع )) را پاره کردیم ، دیگر دلیلی ندارند که این اشخاص که متهم بفساد و انحراف شده اند راه فساد را نپیمایند و آنچه میخواهند انجام ندهند و دلیلی ندارد پاره ای از محرومیتها را بر خودهموار سازند .
آنها پیش ازاین از اجتماع حساب میبردند ، و برای خود شخصیّتی قائل بودند ، و روی همین ملاحظه از انجام بسیاری کارها خود داری میکردند، امّا هنگامی که ما شخصیّت و احترام آنها را درهم کوبیدیم دیگرملاحظه و حساب معنی ندارد ، بلکه روح انتقامجوئی از این اجتماع که با قضاوتهای ظالمانه خود احترام و شخصیّت آنها را پایمال کرده ، ایجاب میکند که هرچه می توانند در واژگون کردن اساس چنین اجتماعی کوشش کنند .
بدبختی اینجاست که بعضی خیال میکنند با طرد فوری و بدون محاکمه افراد مجهول الحال ، خدمتی بدین و اجتماع می کنند ، در حالی که نخستین اثر سوء آن جری ساختن افراد مشکوک ، و کمک کردن بایجاد یک باند متشکل و فشرده از مخالفان تازه نفس خواهد بود .
و چه بسا آن افراد ، افراد سالمی هستند که با این اتهامات وپرونده سازی ها بسوی فساد می گرایند.
این عمل درست نقطه مقابل دستور((حسن ظن))و((حمل بر صحت))است که اسلام صریحا وموکدا
به آن دستور میدهد.
بعضی از افراد نادان و لجوج به قدری در این قسمت اصرار دارند که حتی اگر طرف مقابل اعتراف به تقصیر وعذر خواهی وایمان واعتقاد به مبانی مذهبی کند، نه تنها از او نمی پذیرند بلکه با توجیهات وتاویلاتی سعی میکنند، از آن ، پیراهن عثمان تازه ای درست نمایند! درحالی که قرآن مجید صریحا می گوید :
ولا تقولوا لمن القی الیکم السلام لست مومنا: بکسیکه اظهار اسلام و تسلیم میکند نگوئید با ایما ن نیستی. ( سوره نساء آیه 69)
اسلام ومسلمین تا کنون از این رهگذر زیانهای هنگفتی دیده اند وگرفتاری های فراوانی گریبا نگیر آنها شده است. این رشته سر دراز دارد که ....
قسمتی از کتاب " قرآن و آخرین پیامبر "
تالیف : حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
بخش : آیا اینها هم سر جنگ دارند ؟