بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صلی علی محمد و ال محمد محسن قرائتی : وقتی شخصی طلبه میشود، میخواهد پرچم حضرت محمد (ص) را به بهترین شکل برافراشته نگه دارد ، تاریخ فقه جعفری این را میگوید. وقتی به مبلغین شیعه نگاه کنیم ، میبینیم حتی از جان خود مایه گذاشته اند . به زندگانی بزرگان شیعه حداقل در در صد سال گذشته نگاه کنیم ،چقدر ایثار میبینیم ، حضرات آیت الله العظمی برجردی در بروجرد وبعد قم ، علامه بزرگوار طباطبایی و همسر بزرگوارشان ، و حضرت امام (ره) و همه مبلغین دین مبین اسلام در مذهب شیعه . و مطلب بسیار مهم اینست که در نزد یک طلبه حوزه ، مهم نیست که که آیت الله العظمی باشی یا یک روحانی ساده، فقط مخلصانه ارشاد کردن مهم است، تاثیر تبلیغ مرحوم شیخ احمد کافی شاید از بعضی بزرگانمان بیشتر بوده، کافی از نعمتی که خدا به اوداده به بهترین شکل در تبلیغ دین مخلصانه استفاده کرد . حجت الاسلام محسن قرائتی نیز اینگونه عمل کرد، از( نعمتی که خدا به ایشان داده بود در نوع ارتباط با مردم و چگونگی گویش و پردازش سخن) به بهترین وجه استفاده نمود.
اگر ایشان برای تبلیغ برروی منبر رفته بود ، شاید اینقدر موفق نمی بود تا اینک در حضورمردمِ نشسته ، ایستادن را انتخاب کرد و فکر کردن بر این موضوع که چگونه قرآن را به مردم بگوید و راهش را نیز پیدا کرد .
ساده گفتن ، و داستان گفتن وبوجود آوردن تبسم بر روی لبهای مردم باعث شد که مردم بسخنانش نه گوش بلکه(( دل )) دهند و دوستش داشته باشند .
اگر همه روحانی های شیعه به این فکر کنند که چگونه بهتر میتوانند با مردم کوچه و بازار ارتباط برقرار کنند ، , و نعمتهای را که خداوند به آنها داده شناسایی کرده ودرارتباط با مردم از آن استفاده نمایند، تبلیغ دین موفقتر میگردد .
انشاءا... موفق باشد و سرفرازو سالم
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صلی علی محمد و ال محمد
آیا تقلید(( از عالمان دین )) کار بدیست ؟
مدتهاست استعمار گران و بعضی گروه های حداقل ضعیف الایمان اگر نگویم بی ایمان در حوزه دین میخواهند این تفکر را به مردم مسلمان شیعه القاء کنند که تقلید در مسائل مذهبی کار بسیار زشتی است و کسانی که این کار را انجام میدهند افراد بسیار پست و تقلید شوندگان نیز افراد سوء استفاده جو و نابکاری هستند .
در این زمینه تلاشهای زیادی نیز انجام داده وحتی ضرب المثل نیزاز خود تولید نموده ، و هر روز بصورت جدیدی به آن تفکر دامن میزنند .
سوال اساسی اینست که چرا در حوزه دین ، آنهم دین اسلام، وآنهم مذهب شیعه این کار صورت می پذیرد ؟
چرا به یک بودائی و یا یک هندو و یهودی و مسیحی نمی گویند ، تقلید کار میمون است ؟
چرا وقتی یک کشیش مسیحی میگوید اینگونه زانو بزنید، دعا کنید، فلان دعا را بخوانید ، اینگونه بچه خود را غسل دهید، در هنگام ازدواج ، این سخنان را بر زبان آرید و .... کار زشتی نیست ؟!
ولی برای یک مسلمان شیعه زشت است و این فرد شیعه کار میمون را انجام میدهد ؟!
چرا گروهی از مسیحیان، پروتستان و گروهی دیگر کاتولیک وارتودکس میباشند وهر کدام پیرو کشیشان مذهب خودهستند و اعمال مختص مذهب خود را انجام میدهند و این تقلید از علمای مسیحی کار میمون نیست ؟ چرا ... ؟ همچنین است در یهودیها و زرتشتی ها ، چرا وقتی یک یهودی و یا یک زرتشتی از عالم دین خود تقلید میکند کار میمون را انجام نمیدهد ؟
جواب اینگونه تبلیغات را باید در خطری که اسلام شیعه ، برای استعمارگران از طرفی واز طرف دیگر برای افراد لاوبالی و هرزه بوجود آورده جستجو نمود.عالمان دین اسلام با تعالیم روح بخشی که از کتاب خدا (قرآن ) و امامان شیعه گرفته اند ، همیشه در صف اول مبارزه با طاغوتها و استعمارگران بوده ، به روشنگری وارشاد مردم پرداخته و ایشان را بر علیه آنها شورانده اند . همچنین تمام سعی خود را برای اصلاح جامعه از ابتذال و انحراف و هرزگی بکار گرفته اند .
این مبارزه در طول تاریخ از ابتدایی خلقت انسان بین خیر و شر وجود داشته ، و هر زمان بصورتی خودنمایی و بُروز کرده ؛ هابیل و قابیل ... ابراهیم و نمرود... موسی و فرعون و.... و محمد(ص) و ابوجهل ها و امروز علماء شیعه در مقابل هرزگان و بی بندو بارها و طاغوتها و استعمارگران.
یک عالم دین، زندگی خود را صرف فراگیری تعالیم دین مبین اسلام مینماید تا خود و جامعه خود را به صلاح وتعالی ببرد، همچنانکه یک پزشک عمر خود راصرف فراگیری علوم پزشکی کرده تا یک بیمار را از خطر مرگ برهاندو یک جامعه را از فساد میکروبی و ویروسی نجات دهد .
آیا همه مردم میتوانند عمر خود را صرف فراگیری علوم پزشکی کرده ، پزشک شوند ؟ آیا همه مردم میتوانند مهندس ساختمان شده ، احتیاجات خود را برطرف نمایند ؟ آیا همه مردم میتوانند راننده اتوبوس و یا ....... بشوند ؟
مشخص است که نمیشود ونمیتوانند ولی شخص مریض میتواند به یک پزشک مراجعه نموده ازنسخه ای که پزشک میدهد استفاده نمایید تا سالم شود . پزشک با دادن نسخه به مریض اینگونه القاء میکند که اگر منِ پزشک در همین شرایط مریضی بودم همین داروها را میخوردم تا خوب شوم حال شما از این دارو استفاده کن تا خوب شوی ، آیا این عمل کار میمون وزشت است یا یک کار عقلانی و بسیار پسندیده ؟
عالمان دین هم همین کار را انجام میدهند و با بیماریهای نظیر هرزگی و پوچیگری ، فساد ، استعمار مبارزه کرده تا جامعه با این بیماریها نمیرد . آنها مردم را بسوی خدا راهنمایی میکنند ، بسوی سعادت ، بسوی پاکی و همراه شدن با این مردان خدا و پیروی کردن از ایشان زیر سایه ولایت امام زمان (عج) افتخار است و به آن تقلید هوشمندانه میگویند .
تقلید کور کورانه مانند آنستکه بدون اینکه بدانی چرا ، مانند هنرپیشگان هالیودی لباس بپوشی ، مانند آنها آرایش کنی، تزئینات خانه خود را انطور که آنها نشان میدهند قرار دهی ، مانند آنها صحبت کنی ، مانند ..... و در نهایت پیوند های خانوادگی در چنین اجتماعی از بین میرود ، دیگر هیچ مردی به همسرش اعتماد نخواهد داشت ، تقلید از نظامهای غربی باعث میشود فرزندان ، والدین خود را فراموش کنند، انسان بصورت مشتری ومصرف کننده کالاهای شرکتهای استعمارگر درآید و در نهایت ارزش انسانی خود را از دست بدهد .چنانکه در غرب می بینیم ، چگونه شیطان پرستی و گرایش به آن تبلیغ میشود .
بسیار خوب است کمی تفکر
به امید ظهور منجی بشریت حضرت مهدی (عج) ونجات انسان از دست انواع فساد و هرزگی و غفلت
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صلی علی محمد و ال محمد
چرا شیعیان نمازهای پنجگانه را در سه وقت میخوانند؟
پاسخ: مسأله «جمع بین الصلاتین» از مسائل مهم فقهی و حساس است که اخیراً از طرف دانشمندان محقق شیعه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ زیرا برخی تصور میکنند که جمع بین دو نماز نوعی خواندن نماز در غیر وقت شرعی است، برای روشن شدن موضوع ابتدا نکاتی را یادآور میشویم:[1]
1. همه گروههای اسلامی در این مسأله اتفاق نظر دارند که در «عرفات» میتوان هر دو نماز ظهر و عصر را در وقت ظهر، با هم و بدون فاصله ادا کرد، و در «مزدلفه» نیز جایز است نماز مغرب و عشا را در وقت عشا بجا آورد.
2. حنفیها میگویند: جمع بین نماز ظهر و عصر در یک وقت، و نماز مغرب و عشا در یک وقت، تنها در همان دو مورد «عرفه» و «مزدلفه» جایز است و در سایر موارد، جایز نیست.
3. حنبلیها، مالکیها و شافعیها میگویند: جمع بین نماز ظهر و عصر و یا جمع میان نماز مغرب و عشا در یک وقت خاص، علاه بر دو مورد یاد شده، در حال سفر نیز جایز است. برخی از این گروهها، با هم خواندن دو نماز را در موارد اضطراری; مانند زمانی که باران ببارد و یا نمازگزار بیمار یا در هراس از دشمن باشد، جایز میدانند.[2]
4. شیعه بر آن است که هر یک از نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشا، یک «وقت خاص» دارند و یک «وقت مشترک»;
الف. وقت خاص نماز ظهر، از آغاز ظهر شرعی(وقت زوال) است تا مقدار زمانی که چهار رکعت نماز خوانده میشود، در این مدّت محدود، تنها نماز ظهر را میتوان بجا آورد.
ب. وقت خاصّ نماز عصر، زمانی است که از آن لحظه تا وقت غروب، تنها به اندازه مدّت خواندن نماز عصر، فرصت باشد.
ج. وقت مشترک بین دو نماز ظهر و عصر، از انتهای وقت خاص نماز ظهر، تا ابتدای وقت خاص نماز عصر است.
سخن شیعه آن است که در تمام این وقت مشترک، میتوان نماز ظهر و عصر را با هم و بدون فاصله خواند.
اهل سنت به خاطر دیدگاه خاصی که در تقسیم وقت (از زوال تا غروب) دارند، هیچگاه به وقت مشترک میان ظهر و عصر مثلاً قائل نیستند، زیرا معتقدند که از اوّل زوال تا سایه شاخص به اندازه آن گردد، وقت مختص نماز ظهر است و نمیتوان نماز عصر را در این وقت به جا آورد، از آن به بعد وقت نماز عصر آغاز میگردد تا غروب، و مختص به آن میباشد با چنین دیدگاهی هرگز نمیتوان بین دو نماز جمع کرد، زیرا لازمه آن این است که انجام یکی از آن در غیر وقت خود باشد.
شیعیان معتقدند که این تقسیمبندی، مربوط به وقت فضیلت هر دو نماز است، نه وقت اجزاء، یعنی بهتر است نماز عصر را موقعی خواند که سایه شاخص به اندازه آن باشد، ولی اگر کسی قبل از آن هم بخواند مجزی است، دقت فرمایید.
از طرف دیگر روایات زیادی حاکی است که رسول خدا، در سفر و احیاناً در حضر بدون کوچکترین عذر، میان دو نماز جمع نموده است و آنان برای حفظ دیدگاه خود در تقسیم وقت ناچار شدند که این روایات را به نحو بسیار بعید از واقع توجیه کنند، به تفسیر این روایات از دیدگاه شیعیان و اهل سنت توجه کنید:
الف. شیعه بر آن است که بر مبنای این روایات، پس از اتمام نماز ظهر، میتوان نماز عصر را بجا آورد و همچنین پس از خواندن نماز مغرب، میتوان نماز عشا را ادا نمود و این مسأله به زمان یا مکان یا شرایط خاصّی بستگی ندارد، بلکه در همه جا و همه وقت، جایز است.
ب. دیگران به خاطر نفی وقت مشترک و منحصر کردن وقت به وقت اجزاء میگویند: مقصود روایت این است که نماز ظهر، در آخر وقت آن، و نماز عصر در اوّل وقت آن بجا آورده شود .
دقت در فلسفه جمع بین دو نماز، بیپایگی این تفسیر را روشن میسازد، زیرا علت تجویز جمع بین الصلاتین، ایجاد سهولت بر امت اسلامی است که بتوانند در تمام حالات هر دو نماز ظهر و عصر را ـ مثلاً ـ در یک زمان بخوانند و این در صورتی تحقق پیدا میکند که جز به مقدار چهار رکعت از اوّل و چهار رکعت از آخر، بقیه زمانها «وقت مشترک» هر دو نماز باشد.
امّا اگر جمع بین دو نماز را مطابق با نظر اهل سنت تفسیر کنیم و بگوییم پیامبر (ص) ظهر را در وقتی بجا آورد که با پایان آن، سایه شاخص به اندازه خود آن شود و سپس بلافاصله نماز عصر را بخواند، در این صورت به جای تسهیل، کار را مشکل و پیچیدهتر کردهایم، زیرا شناخت اول وقت و آخر آن در تمام اعصار، خصوصاً در مناطقی که ابزار و ادوات دقیق موجود نباشد، بسیار کار مشکلی است.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . درباره جمع بین صلاتین رسالههای ارزندهای نوشته شده است ، مانند: رسائل فقهیه نگارش علامه شرف الدین عاملی، و الجمع بین الصلاتین، نگارش نجم الدین عسکری، و الانصاف فی مسائِلَ دامَ فیها الخلاف، از این قلم.
آنچه در اینجا میخوانید عصارهای از تحقیقات گذشتگان، به قلم آقای سید رضا حسینینسب در کتاب «شیعه پاسخ میدهد»، است.
[2] . با اقتباس از:«الفقه علی المذاهب الأربعه»، کتاب الصلاة، الجمع بین الصلاتین تقدیماً وتأخیراً.
نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی جعفر سبحانی(دامه برکاته)
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صلی علی محمد و ال محمد
ثمرات دستیابی به حالت توبه : برخورداری از نعمتهای گوناگون دنیوی ؛
توبه، باعث میشود نعمتهای الهی مثل باران نازل شود. حضرت هود «علیه السلام» هنگام هدایت قوم عاد، پس از دعوت آنان به پرستش خداوند یکتا، از توبه، به عنوان سببی برای نزول فراوان باران و ازدیاد قوای مالی و نیروی انسانی یاد میکند و میفرماید:
«وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِکُمْ»[1] و اى قوم من، از پروردگارتان آمرزش بخواهید، سپس، به سوى او بازگردید، تا ابر و باران را بر شما ریزان فرستد و نیرویى بر نیروى (جانى و مالى) شما بیفزاید. بنابر این آیه شریفه، جامعهای که اهل توبه و اظهار پشیمانی به درگاه خداوند باشد، با فراوانی نعمت مواجه میشود. محصولات و تولیدات آن قوم یا جامعه مثمر ثمر میشود و بر ثروت و توانایی افراد میافزاید. همچنین فرزندانی توانمند و برخوردار از آیندهای روشن و نیکو در آن جامعه متولّد میشوند و اجتماع خود را از حیث نیروی بدنی و انسانی، قدرتمند و شکست ناپذیر میسازد. قرآن کریم بر اینکه اولاد صالح و شایسته، در سایة توبه روزی انسان میگردد، تصریح می فرماید: «وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَیْمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ»[2] و سلیمان را به داوود بخشیدیم، نیکو بندهاى بود، حقّا که بسیار رجوعکننده (به سوى ما) بود. حضرت داوود نبی «علیه السلام» علاوه بر فرزند شایسته، از قدرت علمی و جسمی مناسبی نیز برخوردار بود. علاوه بر اینکه پیامبر خدا بود و شخصیّت دینی و معنوی مطلوبی داشت، شخصیّت، ابهّت اجتماعی، و محبّتی که مردم نسبت به او داشتند، موجب تبعیّت آنان از وی شده بود. قرآن شریف این نعمتها را نیز مرهون توبههای آن حضرت میداند: «اصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ وَ اذْکُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَیْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ»[3] بر آنچه مىگویند صبر کن، و بنده ما داود را که داراى قدرت و نیرو بود (قدرت علمى، جسمى و سلطنتى) به یاد آر، زیرا او بسیار بازگشتکننده بود. امام صادق «علیه السلام» نیز در روایتی، توبه را باعث هدایت، روشنایی دل و شفای بیماریهای روحی و روانی میدانند: «وَ فِی کِتَابِ اللَّهِ نَجَاةٌ مِنَ الرَّدَی وَ بَصِیرَةٌ مِنَ الْعَمَی وَ دَلِیلٌ إِلَی الْهُدَی وَ شِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ فِیمَا أَمَرَکُمُ اللَّهُ بِهِ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ مَعَ التَّوْبَةِ»[4] و در کتاب خداى تعالى نجات از هر پستى و بصیرت از هر کوردلى و شفا از هر بیمارى اخلاقى، وجود دارد، و شما آن را در آیاتى جستجو کنید که به توبه و استغفار امرتان مىکند. ----------------------------------------- پی نوشت ها .[1] هود / 52 2. ص / 30 3. ص / 17 4. تفسیرالعیاشی، ج 1، ص 198 نقل از سایت حضرت آیت العظمی الله مظاهری(دامت برکاه)
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صلی علی محمد و ال محمد
مراسم روضه خوانی در مصیبت امام حسین(ع) و یاران با وفایش از زمان حادثه کربلا تا امروز بطور مستمرادامه داشته ، بطوری که امامان(ع) شیعه خود آنرا ترویج میدادند، واین ترویج مراسم عزاداری توسط عالمان شیعه نیز با دلبستگی خواستی انجام میشده است .
مراسم عزاداری در مصائب اهل بیت پیامبر(ص) فقط یک مراسم عزاداری ساده نبوده و نخواهد بود ، بلکه در آن شعائر دین مبین اسلام زنده نگه داشته میشده، بطوری که میبینیم اسلام شیعه در ایران و عراق که حکومتی شیعه دارند ، باعث شده تا قدرت طلبان همیشه از این نوع اسلام که اسلام ناب محمدی(ص) میباشد در هراس باشند تا اسلامی که در آن مسلنانان با اختیار گذشته و آینده خود را در اختیار افرادی قرار داده اند که خود زیر فرمان استعمارگران میباشند . واز دل این اسلام انگلیسی ، امریکایی ، روسی ؛ وهابیّت سر بر میآورد .
و بر عکس در دل اسلام شیعه ، سر فرازی، آزادگی ، دشمن ستیزی ... جولان میدهد ، بطوریکه بزرگترین دشمن صهیونیست جهانی ، نه وهابیان عربستان و مصرند ونه وهابیان امارات و قطر ، بلکه اسرائیلیان و پشتیبانان آنها نه از ایران بلکه از اسلامی که ایران را روشن نگه داشته که همان اسلام علی(ع) میترسند .
مردم فلسطین همه از اهل سنت میباشند و همراه و پشتیبانشان شیعیان ایران وعراقند نه آل سعود .... .
واین نتیجه همان فرامایش حضرت امام خمینی(ره) میباشد که فرمودند : (( این محرم وصفر است که اسلام را زنده نگاه داشته)) .
روضه خوانی مرحوم کوثری در محضر حضرت امام خمینی(ره) را همه دوست دارند . ما هم برای استفاده عموم یک فایل تصویری معروف را برای دانلود به مدت شش دقیقه و بیست پنج ثانیه رو آماده کرده ایم.
http://rezata.persiangig.com/video/emam.wmv
اگرصحفه دانلود باز نشد، شما میتوانید آدرس بالا را در نوار ابزار مرورگر خود قرار داده آنرا از صفحه اصلی دانلود نمایید .
و از همه التماس دعا داریم .
موفق باشید
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صلی علی محمد و ال محمد
با توجه به روایات نقل شده از اهل بیت علیهم السلام در مورد تأثیر دعای همگانی و نیز بر اساس اهمیت فوق العاده شب نیمه شعبان که هم شب میلاد آن امام رحمت و مهربانی و هم با فضیلت ترین شب سال پس از شب قدر است، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی فرمودند:
سزاوار است عموم مؤمنین و مؤمنات در آن شب عزیز پس از قرائت سوره یس و اهداء آن به آستان مقدس ولیعصر ارواحنا فداه و خواندن زیارت سلام علی آل یس، رأس ساعت 11 شب نیمه شعبان دعای فرج را بخوانند و تعجیل ظهور مولود نیمه شعبان را از خداوند متعال درخواست کنند.
همچنین مناسب است تا در تمامی مکان های مقدس و مجالس جشن و سروری که در آن شب تشکیل میگردد این قرائت سوره یس و دعا و توسل همگانی انجام گیرد.
بسم الله الرحمن ارحیم
اللهم صلی علی محمد و ال محمد
مسواک زدن دندانها ظرف نیم ساعت بعد از مصرف یک وعده غذایی یا نوشیدن یک فنجان قهوه، میتواند آسیب جدی به دندانها وارد کند.
پس از مصرف مایعات یا مواد غذایی اسیدی، این اسید میتواند مینای دندان و حتی لایه زیرین آن موسوم به دنتین را تخریب کند.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تلگراف، اگر زمان مسواک زدن دندانها مناسب نباشد یعنی ظرف 20 دقیقه تا نیم ساعت پس از صرف غذا یا نوشیدنیها، اسید موجود در مواد غذایی به سطح عمیقتر دندانها راه پیدا میکند و در نتیجه خیلی سریعتر موجب پوسیدگی و تخریب دندانها میشود.
دکتر هووارد آر.گامبل، رییس آکادمی دندانپزشکی عمومی در انگلیس تاکید کرد: اگر بلافاصله بعد از غذا خوردن، مسواک بزنید در واقع باعث میشوید که اسید از مینای دندان عبور کرده و به لایههای عمیق تر آن برسد که حاصل آن پوسیدگی سریعتر دندان است. به این ترتیب دندانپزشکان توصیه میکنند بویژه در مواردی که از مایعات اسیدی یا مواد غذایی ادویه دار استفاده میکنید حتما بین نیم تا یک ساعت صبر کنید و پس از آن مسواک بزنید تا بتوانید به اندازه کافی از اثرات منفی مصرف مواد اسیدی بر روی دندانها جلوگیری نمایید.
نقل از تابناک
کد خبر: 254797